ΕΜΣΤ | Current Pasts | Βαγγέλης Βλάχος & Ιβάν Γκρουμπάνοφ

Ιβάν Γκρουμπάνοφ | Smokescreen

Βαγγέλης Βλάχος | Ξένοι αρχαιολόγοι από όρθια σε σκυφτή θέση

Βαγγέλης Βλάχος | Ξένοι αρχαιολόγοι από όρθια σε σκυφτή θέση, 2012 (λεπτομέρεια) | Ευγενική παραχώρηση εικόνας: Ιταλική Αρχαιολογική Σχολή στην Αθήνα
Βαγγέλης Βλάχος | Ξένοι αρχαιολόγοι από όρθια σε σκυφτή θέση, 2012
(λεπτομέρεια) | Ευγενική παραχώρηση εικόνας: Ιταλική Αρχαιολογική Σχολή στην Αθήνα

O Βαγγέλης Βλάχος (Αθήνα, 1971) και ο Ιβάν Γκρουμπάνοφ (Βελιγράδι, 1976), αντλούν συχνά το υλικό τους από πολιτικοκοινωνικά θέματα και ιστορικά γεγονότα του πρόσφατου παρελθόντος. Ανασύρουν και μετασχηματίζουν επεισόδια της επίσημης ιστορίας, μετατοπίζοντας το κέντρο της αφήγησης στο παρόν. Δεν τους ενδιαφέρει να τα αφηγηθούν εκ νέου, αλλά να εξετάσουν κατά πόσον η συλλογική ανάμνηση του παρελθόντος εξακολουθεί να επηρεάζει και να διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το παρόν.

Εκπρόσωποι μιας νεότερης γενιάς καλλιτεχνών, με κοινές αναζητήσεις και συνεχή παρουσία στο εξωτερικό, επέλεξαν να παρουσιάσουν μαζί τα νέα έργα τους στην έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Current Pasts (Τρέχοντα παρελθόντα).

Το νέο έργο του Βαγγέλη Βλάχου Ξένοι αρχαιολόγοι από όρθια σε σκυφτή θέση αποτελείται από 53 φωτογραφίες που ο ίδιος ανέσυρε από τα αρχεία των ξένων αρχαιολογικών σχολών της Αθήνας. Απεικονίζουν ξένους αρχαιολόγους εν ώρα εργασίας σε αρχαιολογικές ανασκαφές ανά την επικράτεια. Η ιδέα του ξένου αρχαιολόγου που έρχεται στην Ελλάδα για να επιβλέψει τις εργασίες, δημιουργεί συσχετισμούς με τη σημερινή κατάσταση της χώρας, η οποία βρίσκεται υπό εξέταση από ξένους τεχνοκράτες/οικονομολόγους. Η ανασυγκρότηση της ιστορίας και του πολιτισμού της Ελλάδας, αντιπαραβάλλεται με τη σύγχρονη οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας.

Ιβάν Γκρουμπάνοφ |Από τη σειρά “Smokescreens”, ακρυλικό και καπνός σε χαρτί, 40x30cm, 2012
Ιβάν Γκρουμπάνοφ |
Από τη σειρά “Smokescreens”, ακρυλικό και καπνός σε χαρτί, 40x30cm, 2012

Ο Ιβάν Γκρουμπάνοφ παρουσιάζει μια σειρά από σχέδια με τίτλο Smokescreens. Στην στρατιωτική ορολογία η λέξη αναφέρεται στο παραπέτασμα καπνού που απελευθερώνεται για να καλύψει την κίνηση των στρατευμάτων από τον εχθρό. Διαδεδομένη όμως είναι και η χρήση της για να περιγράψει μια πράξη ή μια δήλωση που σκόπιμα παραπλανά ή επισκιάζει γεγονότα ή προθέσεις.

Ο Γκρουμπάνοφ συνοδεύει κάθε σχέδιό του (ακρυλικό και καπνός σε χαρτί) με μία σύντομη φράση δανεισμένη από τον Τύπο ή τα blοgs. Οι αφαιρετικές εικόνες και τα αποσπασματικά κείμενα, απομονωμένα όπως είναι από τα συμφραζόμενά τους, εκφράζουν την ματαίωση ή την απόγνωση που νιώθει το άτομο, μπροστά στην αδυναμία του να επιφέρει ριζικές αλλαγές στο κοινωνικό πεδίο.

Το δεύτερο έργο του, με τίτλο Dead Flαgs, είναι μια εγκατάσταση από παλιές σημαίες του κομμουνιστικού κόμματος της πρώην Γιουγκοσλαβίας και άλλων σοσιαλιστικών δημοκρατιών, τις οποίες έχει συλλέξει από παλιά πολιτιστικά ιδρύματα και σχολεία, ανασύροντας, σαν άλλος αρχαιολόγος τεκμήρια της πτώσης των ιδεολογιών.

Πρόσφατα, πάλι στο ΕΜΣΤ, και στην ομαδική έκθεση Τέχνης πολιτική (επιμέλεια Άννα Καφέτση), ο Ιβάν Γκρουμπάνοφ παρουσίασε τον Επισκέπτη, τα σχέδια που δημιούργησε κρυφά παρακολουθώντας τη δίκη του Μιλόσεβιτς στη Χάγη, ενώ ο Βαγγέλης Βλάχος ανέσυρε το αρχειακό υλικό της εφημερίδας Ελεύθερος Κόσμος των δεκαετιών ’60 και 70, για να εξετάσει κατά πόσο οι εικόνες αυτές ανταποκρίνονται (ή έχουν διαμορφώσει) την αντίληψή μας για την Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Και σε εκείνα τα δύο έργα, τα όρια μεταξύ του πολιτικού γεγονότος ή της επίσημης ιστορίας και της αναπαράστασής της δοκιμάζονται.

cv

Βαγγέλης Βλάχος (Αθήνα, 1971)

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Η συμμετοχή του σε ομαδικές εκθέσεις περιλαμβάνει: The End of Money, Witte de With, Ρότερνταμ (2011); “To the Arts, Citizens!”, Serralves Museum of Contemporary Art, Πόρτο (2010); 11th Istanbul Biennial (2009); Monument to transformation, City Gallery Prague, Πράγα (2009); 27th São Paulo Biennale (2006); Behind Closed Doors, Dundee Centre for Contemporary Arts, Ντάντι (2005); Manifesta 5, Σαν Σεμπαστιάν (2004), και την έκθεση 3rd Berlin Biennial (2004).

Ιβάν Γκρουμπάνοφ (Βελιγράδι, 1976)

Ζει και εργάζεται στο Βελιγράδι. Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Βελιγραδίου. Σήμερα είναι υποψήφιος διδάκτορας στο γνωστό πανεπιστήμιο Katholieke (ΚU) στη Λουβένη του Βελγίου. Πραγματοποίησε residencies ανά την Ευρώπη (Rijksakademie στο Άμστερνταμ,  Delfina Studios στο Λονδίνο, Casa de Velazquez στη  Μαδρίτη). Στο ενεργητικό του έχει 20 ατομικές και περισσότερες από 100 ομαδικές εκθέσεις σε μουσεία όπως το Σύγχρονης Τέχνης Κρακοβίας, Witte de With, Ρότερνταμ, Stedelijk και De Appel στο Άμστερνταμ και σε διοργανώσεις όπως η  10η Μπιενάλε Κωνσταντινούπολης, και η 1η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη

Εγκαίνια: Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου στις 20:00

Διάρκεια: 5 Δεκεμβρίου 2012 – 24 Φεβρουαρίου 2013

Είσοδος ελεύθερη

Ώρες λειτουργίας:

Τρίτη – Κυριακή: 11.00 – 19.00
Πέμπτη: 11.00 – 22.00
Δευτέρα: κλειστά

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Κτίριο Ωδείου Αθηνών, Βασ. Γεωργίου Β’ 17 -19 & Ρηγίλλης, Αθήνα, 10675
Τηλέφωνα: 210 92.42.111 – 3

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s