«ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ ΓΙΑΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ ΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΣΙΡΙΑΛ»

Ο Τούρκος σκηνοθέτης Tayfun Pirselimoglu θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες στη χώρα του, αλλά και μια ισχυρή δύναμη στο σύγχρονο ευρωπαϊκό σινεμά. Με ιδιαίτερη οπτική, με ξεκάθαρη πολιτική θέση, με δημιουργική σκέψη και ευαισθησία κινεί την κάμερά του πάνω από τις ανθρώπινες ζωές, που ενώ ζουν στο περιθώριο έχουν μια σπάνια ποιητική. Η ταινία του “Η περούκα” κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ της Κωνσταντινούπολης.

Συνέντευξη στον Θωμά Σίδερη

Mιλήστε μας για σας. Πού γεννηθήκατε και μεγαλώσατε;

Γεννήθηκα στο Τrabzon στη Μαύρη θάλασσα. Μετά το λύκειο μετακόμισα στην Άγκυρα για να σπουδάσω στο πανεπιστήμιο (Middle East University) και έπειτα στην Κωνσταντινούπολη. Επίσης σπούδασα ζωγραφική στη Βιέννη. Μετά γύρισα πάλι πίσω στην Κωνσταντινούπολη όπου ζω ακόμα.

Το σινεμά πώς μπήκε στη ζωή σας;

Έγραφα μικρού και μεγάλου μήκους κινηματογραφικά σενάρια όταν σπούδαζα στο πανεπιστήμιο. Γύρισα μία ταινία μικρού μήκους η οποία διαγωνίσθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Η πρώτη μου ταινία μεγάλου μήκους ήταν το“Innowhereland” (Στη χώρα του ποτέ), το 2002.

Η ταινία σας, το “Πούσι”, που είδαμε στην Ελλάδα αποτελεί μέρος μιας τριλογίας. Ποια είναι η κοινή θεματική της;

Ναι, αυτή είναι μία τριλογία που έχει σαφώς κοινά στοιχεία. Πρόκειται για τρεις ιστορίες στην Κωνσταντινούπολη που αναφέρονται στον ανθρώπινο πόνο και στο “θάνατο”. Και οι τρεις ταινίες τελειώνουν όπως αρχίζουν. Είναι ένας κοινός κύκλος.

Αν σας ρωτούσε κάποιος εάν κάνετε πολιτικό κινηματογράφο, τι θα του απαντούσατε; Υπάρχει πολιτικός κινηματογράφος στην Τουρκία;

Η πρώτη μου ταινία ήταν για τους χαμένους ανθρώπους στην Τουρκία. Υπήρχαν πολλοί εξαφανισμένοι άνθρωποι και η ιστορία είναι για μία μητέρα η οποία ψάχνει για τον εξαφανισμένο της γιο. Αυτό ονομάστηκε ως “πολιτική ταινία” το οποίο ισχύει. Αλλά και όλες οι υπόλοιπες ταινίες μου είναι τόσο πολιτικές όσο και η πρώτη μου, αν και δεν το λένε ευθέως. Κεντρικό θέμα τους είναι οι φτωχοί άνθρωποι που υποφέρουν εξαιτίας της κατάστασης της χώρας. Υπάρχει μια γενιά πολιτικών ταινιών στην Τουρκία και μερικές από αυτές που έχουν βγει είναι πολύ καλές.

Πώς είναι τα πράγματα για τους κινηματογραφιστές στην Τουρκία; Στηρίζονται από κάπου, από ιδρύματα ή την πολιτεία;

Ο κινηματογράφος είναι η δυσκολότερη μορφή τέχνης με την έννοια της οικονομίας. Είναι το πιο ακριβό είδος και υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ασχολούνται με το σινεμά. Πρόσφατα, το Υπουργείο Πολιτισμού άρχισε να δίνει δάνειο στους δημιουργούς ταινιών. Αυτή η κατάσταση επιτάχυνε την παραγωγή ταινιών. Αλλά δεν υπάρχει ακόμα Τούρκικο Κέντρο κινηματογράφου.

Ποια είναι εκείνα τα θέματα που σας ευαισθητοποιούν και θέλετε να τα κάνετε ταινίες;

Με ενδιαφέρουν οι συνηθισμένες ιστορίες ανθρώπων. Μοιάζουν με κανονικές και συνηθισμένες αλλά στην πραγματικότητα κρύβουν τις βαθύτερες θλίψεις, πόνους και αγάπες.

Σας ενδιαφέρει το εμπορικό σινεμά;

Δε με νοιάζει το κοινό και ούτε ψάχνω για ειδικούς υποστηρικτές. Αλλά θέλω να μοιράζομαι τις ταινίες με “αληθινούς” ανθρώπους οι οποίοι έχουν την ίδια ευαισθησία στα πράγματα για τα οποία εγώ νοιάζομαι. Λοιπόν, δεν είναι ο αριθμός του κοινού αλλά η ειλικρίνεια που είναι απαραίτητη, όπως ακριβώς και η ταινία από μόνη της.

Υπάρχει μεγάλη κινηματογραφική παραγωγή στην Τουρκία; Βγαίνουν νέοι σκηνοθέτες στο προσκήνιο;

Ναι, η παραγωγή έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Κάποτε έβγαιναν 15 ταινίες το χρόνο, τώρα ξεπερνούν τις 100. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για μια χώρα με 73 εκατομμύρια ανθρώπους. Συνεπώς, υπάρχουν πολλοί νέοι σκηνοθέτες. Το 2010, περίπου 40 ταινίες ήταν οι “πρώτες” ταινίες νέων σκηνοθετών.

Σκέφτεστε να συνεργαστείτε με ηθοποιούς άλλης εθνικότητας;

Δουλεύω και με επαγγελματίες και με ερασιτέχνες μαζί. Μου αρέσει να έχω μία τέτοια συγχώνευση. Δούλεψα με μερικούς Ευρωπαίους ηθοποιούς παλαιότερα. Επίσης γύρισα μία ταινία μικρού μήκους στην Ιταλία. Αυτό γιο το οποίο νοιάζομαι είναι η “καλή” ηθοποιία. Οπότε, εάν είχα την ευκαιρία να δουλέψω με κάποιους ξένους, η μοναδική προϋπόθεση θα ήταν να είναι καλοί.

Παρακολουθείτε το ελληνικό σινεμά;

Δυστυχώς τις Ελληνικές ταινίες μπορεί κάποιος να τις δει μόνο σε φεστιβάλ στην Τουρκία. Από την άλλη, οι ταινίες του ’60 ήταν πολύ δημοφιλείς εδώ. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν μία σταρ εδώ στην Τουρκία. Ο Αγγελόπουλος είναι πολύ γνωστός εδώ, αλλά όχι οι νέοι σκηνοθέτες. Είδα τον “Κυνόδοντα” που ήταν μία πολύ εντυπωσιακή και καλή ταινία. Η “Πολίτικη Κουζίνα” ήταν μία πολύ αθώα ταινία από την άλλη. Ο Γιώργος Λάνθιμος έχει μία πολύ περίεργη οπτική την οποία θαυμάζω. Προσπαθώ να παρακολουθώ ελληνικές ταινίες στα φεστιβάλ στα οποία συμμετέχω.

Στην Πόλη ο επισκέπτης θα δει πάρα πολλούς νέους ανθρώπους. Πηγαίνουν σινεμά οι νέοι; Τι ταινίες τους αρέσουν;

Ο νέος πληθυσμός είναι πάρα πολύς στην Τουρκία. Οπότε οι άνθρωποι οι οποίοι πηγαίνουν στο σινεμά είναι κυρίως νέοι. Δυστυχώς, οι περισσότεροι πηγαίνουν σε κωμωδίες και σε γνωστές αμερικανικές ταινίες. Όσον αφορά στην τουρικική παραγωγή ταινιών, οι νέοι επιλέγουν χαμηλής ποιότητας κωμωδίες ή χαζές περιπέτειες.

Ξέρετε ότι στην Ελλάδα αρέσουν πολύ τα τούρκικα σίριαλ; Η γνώμη σας γι’ αυτό το φαινόμενο;

Ναι, γνωρίζω ότι τα τούρκικα σίριαλ είναι διάσημα στην Ελλάδα όπως επίσης και στις αραβικές χώρες συμπεριλαμβάνοντας το Κατάρ, Ντουμπάι, Συρία κ.α. Κάθε χρόνο, περίπου 100 τηλεοπτικά σίριαλ ξεκινούν και τα μισά από αυτά κόβονται μετά από 3-4 βδομάδες. Όπως και να ‘χει, υπάρχει μεγάλη παραγωγή τηλεοπτικών σειρών εδώ. Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειώσω ότι κάποιες από αυτές τις τηλεοπτικές σειρές δημιουργούν οξεία πολιτική αντιπαράθεση εξαιτίας των προσεγγίσεων που ενσωματώνουν. Δεν έχουν καμιά τεκμηρίωση όταν αναφέρονται σε ιστορικά γεγονότα. Πραγματικά δε μπορώ να καταλάβω πώς αρέσουν αυτά στους Έλληνες και τα παρακολουθούν. Ίσως λόγω των κοινών συναισθημάτων και της νοοτροπίας.

ΠΗΓΗ: treno

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s